خاطرات یک مقیم کانادا

من در این وبلاگ خاطرات و روزانه های خودم رو از قبل از رفتن به کانادا تا زندگی در کانادا برای شما نقل میکنم .

خاطرات یک مقیم کانادا

من در این وبلاگ خاطرات و روزانه های خودم رو از قبل از رفتن به کانادا تا زندگی در کانادا برای شما نقل میکنم .

به حرف مردم گوش نکنید !!!

سلام 

امروز در جریان دید و بازدید های مرسوم عید نوروز خانه یکی از اقوام که راهی به آمریکا داشته رفته بودیم . آقا و خانم خونه کلی از اونور آب تعریف میکردند . دقیقا مثل این ندید بدید ها طوری حرف میزدند که اگر بهشون رو میدادی میگفتند رنگ آسمان اونجا با اینجا فرق داره ! 

کلی صحبت های مختلف شد و یواش یواش شروع به آموزش ما در مورد زندگی در اونجا کردند که مثلا برای نفس کشیدن در خاک اونجا باید اول دهن رو باز کرده بعد با ایجاد اختلاف فشار هوا رو درون ششها کشیده و پس از چند ثانیه که اکسیژن هوا جذب شد اون رو به بیرون بفرستیم !!! 

در همه منابع به احترامی که به جوانان میگذارند و شرایط خوب کانادا برای جوانان و حمایت قانون از اونها اشاره شده ! 

اینها بر عکس شروع کردند به اموزش نوع زندی آینده ما در اونجا ! 

هر چی که میشد خلاف واقع صحبت کردند و ما هم به احترام بزرگتری نتونستیم حرفی بزنیم . 

مثلا بعضی از صحبتهاشون :  

- فکر کردین درس خوندن اونجا مثل اینجاست ... اونجا باید جون بکنید ... اونجا اصلا مهاجرها رو آدم حساب نمی کنند  ... باید به سختی و همش درس بخونید تا بتونید برید دانشگاه ! 

- فکر کردین کار برای نوجوون ها هست ... تا لیسانس نگرفتید باید برید توالت بشورید و زمین بسابید تا نون در بیارید ! 

- اونجا هر کاری پدر با بچه هاش بکنه پلیس باهاش هیچ کاری نداره ... تازه اگر مثلا بچه دیر باید پدر اول یک فصل کتک مفصل بهش میزنه بعد زنگ میزنه پلیس بیاد ببردش زندان ! 

- شما ها اونجا هیچی نمی شید ... بچه های من اینجا همه زرنگ بودند رفتند اونجا بد بخت شدند ! 

- اونجا اگر به دختر بقل دستیتون توی کلاس چپ نگاه کنید یا بخواید باهاش دوست بشید پلیس میگیردتون ! اونجا اصلا رابطه دختر و پسر ازاد نیست ! 

- اونجا باید گشنگی بکشید تا بتونید درس بخونید  ... اصلا زندگی اونجا بهتر از اینجا نیست ! 

 

نمی دونم این فامیل گرام ما رو خر فرض کرده بود یا خودش خیلی شوت بود که اینطور برای ما تعریف کرد ولی از من به شما نصیحت یکهو به حرف این وریها گوش نکنید ها ! 

اونجا صد در صد مزایای زیادی نسبت به اینجا داره ! بخصوص برای جوون ها که تازه اول شکوفایی شون هم هست ! 

درس خوندن برای جوون ها خیلی راحت و امکاناتش فراهمه ! تازه برای آسون زندگی کردن به افراد محصل وام که میدند هیچ از روز اول هم معرفی میکنند تا کار کنند و در آمد پاره وقتی داشته باشند ! 

به حقوق همه هم از روی عقل و منطق نگاه میکنند ! نه پدر رو الکی دستگیر میکنند و نه بچه ها رو ! 

رابطه دختر و پسر اگر برای دوستی باشه بسیار آزاده ولی اگر قصد فریب یا تجاوز چه از طرف دختر و چه از طرف پسر باشه باهاش به سختی برخورد می شه ! 

 

پس جان من نه به اعتماد حرف اینوری ها ( مخصوصا پیرزنهای ورراج و افرادی که کمتر از ۳ سال اونور زندگی کردند یا بیش از ۱ سال میشه که اومدند اینور ) تصمیم به رفتن بگیرید و یا تصمیم به نرفتن ! 

هم منابع و سایتهای اینترنتی با توضیحات کامل زیاده و هم افراد قابل اعتماد و مشاورین صادق برای راهنمایی شما موجود ! 

 

ارادتمند 

رامین 

نظرات 8 + ارسال نظر
elham دوشنبه 3 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 02:35 ق.ظ

mamnonam az inke khaterateto baramon migi.

سلام الهام جان
امیدوارم خاطرات من به دردت بخوره !
ارادتمند
رامین

محسن سه‌شنبه 4 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 01:33 ب.ظ

سلام رامین جان من باهاتون کاملا موافقم نمی دونم چرا بعضی افراد به جای دادن روحیه به تخریب روحیه می پردازند و وقتی که خودشون شکست می خورند فکر می کند که دیگه هیچ کسی نمی تونه موفق باشه . امیدوارم که سال جدید و خوبی داشته باشی .

سلام محسن جان عزیز دل
بنده هم با سخن گهربار حضرت عالی موافقم .
عید شما هم مبارک
ارادتمند
رامین

بالاخره میام کانادا چهارشنبه 5 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 08:40 ب.ظ

رامین جان ! دستت درست
منم سال نو رو به شما و خانواده محترمتون تبریک میگم .

سلام دوست عزیزم
بنده هم این عید باستانی رو به شما تبریک میگم !
ارادتمند
رامین

غزل چهارشنبه 5 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 11:10 ب.ظ http://tanhaashegh.blogfa.com

سلام
چطوری ؟
خیلی خوب مینویسی !
من همه پستاتو خوندم از همون اول تا الانش . با توجه به سن نسبتا کمی که داری واسه مهاجرت ولی اینقدر اطلاعاتت کامله که من فکر کردم الان کانادایی :D
امیدوارم که سال خوبی داشته باشی

سلام غزل خانمم
اولا ممنون که به وبلاگم سر زدی !
در ضمن خیلی خیلی وبلاگت قشنگه ! برای همین هم با اجازت لینکش کردم تو وبلاگم !
اگر تونستی باز هم سر به من بزن و برام پیغام بگذار !
ارادتمند
رامین

ژاله پنج‌شنبه 6 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 03:15 ب.ظ http://busy.blogsky.com/

درود بر تو رامین جان
اول اینکه خوشحالم که به کانادا سفر می کنی امیدوارم که دوره ی جدید زندگیت باب میلت باشه و با تبادل لینک هم موافقم من رو به اسم ژاله لینک کن . شما رو لینک کنم ،به چه اسمی؟

سلام ژاله خانم
شما به بنده لطف داید !
ارادتمند
رامین

maryam چهارشنبه 12 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 08:12 ب.ظ

salam
avalin bare webetoono mikhunam
man khodam canada zendegi mikonam. Toronto 5 sale. migam in khanoom ta hodude ziadi rast mige. shoma ham be doroogh pardazihai ke baziha mikonan vase inke began ma khoshbakhtym umadim invar del khosh nakonid. jedan har kasi inja movafagho khosh bakht nemishe. kheili be nodrat. are age pesare shoma hata be shookhi ye dokhtario too madrese touchh kone momkene be jorme sexual harassment begiran moshkel injad konan. injam be harkasi vam nemidan be dan ham inghadr roosh mikeshan ke ta 10 sal hey bayad pardakhtesh koni gahi 2 barabar bahre midi
ye kam vaghe bin bashid lotfan. darbare shoghlam makhsusan moghe dars khundan daghighan bayad past tarin shoghlharo anjam bedid
motasefam talkhe vali vagheie
be nzarae man age zendegi motevaset too iran darid mohajerat nakonid. inja be darde 2 seri adam mikhore. ya kheiliiiiiii pooldar ya kheiliiiiiii bi pool ke poole belitesham be zoor faraham karde. be darde motevaset jamaat nemikhore. az ma goftan

سلام مریم خانم
اولا ممنون و متشکرم که لطف کردید و نظر دادید !
ولی اجازه بدید یکم اعتراض کنم .
۱- این دوستانی که بنده ازشون نقل قول میکنم اتفاقا افراد راحت طلبی بودند .
این دوستان ما که وضع اونجا رو برای ما تعریف کردند ( نه اون فامیل گرامی که گفتند اونور سخته ) هم پدر و هم مادر مهندس هستند ولی رفتند گیفت شاپ زدند .
دخترش هنوز دانشگاه نمیره و میگفت من تا حالا ۲ بار رشته عوض کردم ولی هنوز ترم اول رو پاس نکردم اما در یک کمپانی کار میکنم و با پول همین کارم خونه و ماشین قسطی خریدم .
۲- این طوری که شما میفرمایید ما ایرانی ها از جمهوری اسلامی کانادا خبر نداریم !!!
اونجا اگر کسی نگاه چپ به دختر مردم بکنه گردنش رو میزنند ؟!
اونجا هیچ دختر و پسری دوست نیستند و رابطه ازاد نیست ؟!
اونجا یک مشت حاکم مسلمون بسیار متعصب هستند حکومت میکنه که اصلا دختر و پسر اجاز ندارند بهم نگاه کنند ؟۱
شما هم مثل این فامیل ما حرفهای بسیار جالبی میزنید که کلا با دید جهان به کانادا و آمریکا ۱۸۰ درجه مختلفه !!!
شما مطمئنید اونجا شب جمعه هارپر نمی رسه خدمت آقا خامنه ای و دستورات هفته بعد رو از ایشون دریافت نمیکنه ؟!!!
۳- بنده فکر کنم شما اصلا ایران توی نظام مالی نبودید ؟! اینجا به همه وام میدند ولی کسی پس نمیده !!! شما میدونید این پروژه طرحهای زودبازده کلا فقط ۵٪ وامهایی که دادند به کار مربوطه رفت و بقیه رو خوردند و از این ۵٪ فقط ۱۳٪ پروژه ها موفق هستند ؟! اونجا اگر فرد مثبت و قابل اعتمادی نباشی و سابقه کاری مناسب و طرح جالبی نداشته باشی بهت وام نمیدند ولی ایران اگر امام جمعه تاییدت نکنه و حاضر نشی ۱۰٪ وامت رو به کارشناس بانک بدی بهت وام نمیدند !
خانم این حرفتون هم کاملا رده چون همه کارهای کانادا با وامه و همه هم وام میگیرند و همه هم درآمد های عالی دارند .
۴- کار موقعدئانش آموزی هم کاملا کار عالی هست ! شما میتونید با کمی تجربه هر کاری رو بگیرید و بعد در همون رشته ادامه تحصیل بدید و ارتقای مقام پیدا کنید . البته اگر کارهایی مثل کارهای کامپیوتری یا کارهای اجتماعی سطح پایین هستند و مثلا یک دانش آموز مسئول ناسا یا معاون هارپر نمیکنند فکر نکنم این ک=اسمش کار دانش آموزی سطح پایین باشه !
کار دانش آموزی یعنی کاری که مهارت خاصی نخواهد و ساعت کارش با تحصیل تداخل نداشته باشه و درآمدش هم در حد گذران زندگی دانشجویی باشد !
۵- به قول دوست عزیزم نویسنده محترم وبلاگ برگ افرا که گفته بودند ((( اگر اونجا بد بود حضرت عالی نمی نشستید بالای گود و بگید لنگش کن ... شما اگر کانادا بد بود برمیگشتید ایران نه اینکه اونجا زندگی کنید و بگید کانادا بده !!! )))
ارادتمند
رامین

بهمن شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 10:15 ب.ظ

من از خانم مریم که نظر داده این سوال رو دارم که ایشون چه کار پستی رو مجبورن که اونطرف انجام بدن؟
من دانشجوی UBC هستم و تا جایی که من دیدم هر دانشجویی که اومده fund داشته. خوب اگه fund ندارین یا
پولشم ندارین نیاین.

در ضمن رامین خان با صحبتهات موافقم. من دوران جدید گشت ارشاد هم تو تهران بودم و دیدم که چه جوری دختر پسرها رو فقط به خاطر اینکه با هم راه میرفتن تو خیابون میگرفتن و اینجا هم میبینم که دختر و پسر تو همین خوابگاه های دانشگاه دارن با هم زندگی میکنند، کسی هم اجازه نداره بهشون کاری داشته باشه. sexual harassment هم قضیه مفصلی داره، همینجوری به کسی نسبت نمیدن.

خانم مریم (که بعید این ارسال مال یه دختر باشه) اگه انقدر بد میگذره اینجا میتونید برگردین. میرحسین موسوی گفته اگه انتخاب بشم گشت ارشاد رو برمیدارم!!!

در پایان یه چیز کلی رو میخوام بگم: با این حرف کاملا موافقم که با اومدن به اینجا لزوما چیزی بهتر نمیشه و ممکنه بدتر هم بشه. دلیلشم واضحه. وضع زندگی افراد بیشتر به طرز فکرشون مربوطه تا به شرایط اطرافشون. اگه فرد مدام مشکلات رو به خودش جذب میکنه (بله، درست خوندین: جذب میکنه) اینجا هم همین کار رو خواهد کرد (این آدمهای متوسط که میگین همینان). اینجا فقط فرصتهای بسیار بیشتری فراهم هستند و زمینه رشد مساعدتره. همین! ولی این ویژگی برای خیلی ها که در حال پیشرفت تو زندگیشون هستن مهمه. به نظر من شما جزو همون انسان هایی هستی که هنوز تضاد رو در فکرت برطرف نکردی و جز مشکل چیزی نمیبینی. حرف هات هم از دید خودت کاملا درسته، چون غیر از اینها رو نمیتونی ببینی. این عاقبت کسی که بخواد با فرار کردن از شرایط، زندگی شو بهتر کنه.

زندگی هر کس آینه تمام نمای افکار درونشه. آمار و ارقام از تعداد افراد موفق و نا موفق هم چیزی رو ثابت نمیکنه. متاسفانه خیلی ها میان اینجا واسه اینکه با تغییر شرایط خارجی، زندگیشونو بهتر کنند و فکرشون همونجوری منفیه. اتفاقی که واسه این افراد میوفته به قول انگلیسی زبانها اینه:
Different faces, different places, but the same situation حالا اینجا مقصر کانادا نیست (همونطور که وقتی ایران بودند، مقصر ایران نبود.) ارایه آمار از این افراد ناموفق هم چیزی رو ثابت نمیکنه حتی اگه 99% جمعیت مهاجر رو تشکیل بدن.
اگر هم کسی تو ایران ناموفق بوده و اینجا موفق شده (که تعدادشون زیاد نیست) فقط به این دلیله که یه جوری طرز فکرشو تغییر داده. ولی بهتره که قبل از اومدن این کارو بکنید! علت رو همیشه در درون خدتون جستجو کنید، محیط زندگیتونو مقصر ندونید.

مارال جمعه 6 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 03:37 ب.ظ http://www.atieyebartar.persianblog.ir/

man belakhare nafahmidam shoma khodetun kodum varin????
manam shenidam vase javuna khube
yani chand ta az familamun raftan razian va vaze zendegishunam
khodaro shokr khube
omidvaram vase hame hamintor bashe
rasti sale notun ham mobarak
age dust dashtin khoshhal misham be man ham sar bezanin
ya hagh

من تورنتو

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد