خاطرات یک مقیم کانادا

من در این وبلاگ خاطرات و روزانه های خودم رو از قبل از رفتن به کانادا تا زندگی در کانادا برای شما نقل میکنم .

خاطرات یک مقیم کانادا

من در این وبلاگ خاطرات و روزانه های خودم رو از قبل از رفتن به کانادا تا زندگی در کانادا برای شما نقل میکنم .

آشنایی با نظام سیاسی کانادا

سلام بر کلیه ی دوستان عزیز

اولا که سطح استقبال دوستان از آغاز دوباره کار وبلاگ خیلى پایینه, نه لایکى، نه نظرى، یباره بگید من دارم اینجا خاطرات برا خودم مینویسم!!!

دوستانى که کامنتهاى سوالدار میگذارند اگر جواب سوال رو ندونم یا صلاح ندونم که جواب بدم ممکنه کامنتهاشون رو فقط منتشر کنم، مخصوصا اونایی که سوالای خیلی خاص میکنند.

بدونید همتون رو دوست دارم و به همتون در حد خودم احترام میگذارم

امروز میخوام براتون از نظام سیاسی و سلطنتى کانادا صحبت کنم

برخلاف باور بعضى از خوانندگان گرامی نظام سیاسی کانادا با اینکه سلطنت مشروطه هستش ولی به هیچ وجه دیکتاتوری نیست و به قولی ملکه و وابستگان و گماشتگانش هیچ اختیار عملى ندارند

در کانادا دو سطح از حاکمیت وجود داره:

١- فدرال Federal 

٢- محلى Provincial/Territorial

دولت فدرال مسئول سیاستهای کلی و فرا منطقه ای هستش مثل روابط خارجی، دفاع، قوانین جرائم سنگین، محیط زیست و غیره و در راس اون نخست وزیر Prime Minister قرار داره. در کانادا احزاب و ائتلافهای سیاسی معینى وجود داره، هر حزب اعضایی داره، تقریبا هر چهارسال انتخابات میشه و از هر منطقه انتخاباتى یک نفر به مجلس House of Common راه پیدا میکنند. حزبى که بیشترین کرسی رو بدست بیاره تشکیل دولت میده و دومین حزب با بیشترین کرسی میشه مخالفین وفادار به ملکه Her Majesty's Loyal Opposition که کار این مخالفین ترکوندن و حال گیرى از دولته، یعنى هر چی دولت گفت اینا باید مخالفش رو ثابت کنند و اسم کارشون هم گذاشتن ارتقائ سطح دولت. یه مجلس دومی هم هست بنام سنا Senate از نمایندگانى به توصیه ى نخست وزیر و منصوب توسط فرماندار کل Governor General تشکیل شده. سنا به تقلید از مجلس لردهاى انگلیس تشکیل شده و نقشش یجورایی مثل شورای نگهبان خودمون میمونه. اینا یک سرى آدم حسابی هستند که مثل نماینده های مجلس با هم دعوا نمیکنند و خیلی با کلاس رفتار میکنند. پارلمان کانادا از سه بخش مجلس، سنا و نهاد سلطنت تشکیل شده.

نهاد سلطنت که شخص ملکه (جانم فداى ملکه) باشه، چون صبحا دیر از خواب بلند میشه و تو خود باکینگهام هم خیلى کار داره، پس وقت نمیکنه هر روز بیاد کانادا، فرماندار کل رو منسوب میکنه به عنوان نمایندش. این فرماندار کل هم خیلی آدم حسابی باید باشه و خیلی جالبه بدونید که فرماندار فعلى رئیس دانشگاه واترلو بوده، یه فرماندار کل دیگه سیاه پوست بوده و یه فرماندار کل دیگه یه مهاجر آسیایی بوده که این خودش نشون میده در کانادا هیچ تفاوت نژادی بین افراد وجود نداره، شاید یک روز هم من شدم فرماندار کل، کی میدونه.

حالا در کانادا واسه اینکه یه قانون تصویب بشه اول باید مجلس تصویبش کنه و نمایندگان پس از درگیرى های بسیار بهش رای بدن، بعد باید سنا قبولش کنه که معمولا میکنه، بعد هم فرماندار کل به عنوان نماینده ملکه ( بازم جانم فداى ملکه) امضاش کنه که باید بکنه و نمیتونه نکنه!

همین داستان رو برای هر ایالت هم داریم فقط به نخست وزیر هر ایالت میگن Premier و به فرماندارش هم میگن Lieutenant Governor و به مجلسش هم میگن پارلمان ایالتی Provincial Parliament که مسئول تنظیم سیاستهاى داخلی مثل کشاورزى، قوانین رانندگی و شهری و غیره هستند.

حالا براى بعضیا سوال پیش میاد شما که همه چیزتون دست مردم و نماینده هاى مردمه، ملکه و سلطنت چیکارس این وسط؟! ملکه بصورت نمادین نشان دهنده میراث تاریخی و پاسدار قانون اساسیه. مثلا شما وقت قسم سیتیزن شیپ یا شهروندى، قسم میخورى که ملکه، جانشینانش و خاک کانادا وفادار باشی، ملکه یا نماسثیندش هر دوره از مجلس رو افتتاح میکنند و نماینده ملکه در کنار نخست وزیر در مراسمات رسمى مثل روز ملی کانادا و روز احترام به کشته شدگان حضور داره.

خلاصش این که سلطنت بخشی از نظام کاناداس که همه بهش احترام میگذارند و ظاهرا نارضایتى ازش در حدى نیست که قابل توجه باشه. ملکه هم با این که هیچ نقش عملى در نظامات سیاسى کشور نداره، هر از چندی قدم مبارکشون رو سر چشم ما میگذارند و ما هم با کلی تشریفات ازشون استقبال و پذیرایی میکنیم و بعد از مدتى هم با چشمانى پر از اشک ایشون رو روانه راهشون میکنیم.

دوستانى که میخوان بیشتر در مورد کانادا بخونن میتونن از آدرس زیر کتاب آشنایی با کانادا رو مطالعه کنند:

www.cic.gc.ca/english/resources/publications/discover/index.asp?utm_source=slash-discovercanada&utm_medium=short-url&utm_campaign=generic


در ضمن دوستانى که از ایران مطالب من رو میخونن بهم خبر بدن که وبلاگ من فیلتر هست یا نه.

منتظر کامنتهاتون هستم


ارادتمند

رامین

نظرات 8 + ارسال نظر
محمد رضا پنج‌شنبه 8 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 11:20 ب.ظ

سلام،از ایران میل میدم،فیلتر نیستی عزیز دلم،ادامه بده

ممنون

من فروتن شنبه 17 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 02:50 ق.ظ

سلام خوبین
دستون درد نکنه.
1 نخیر فیلتر نیست.البته خداروشکر فعلا
2اینکه کیبوردتون فارسی نداره یه راه حل
یه برچسب بردارین و از روی کیبورد قدیمی تون دکمه ها زو رو برچسبایی که کدچیک کوچیک چیدین بنویسین
مثل:اچ آ
به همین راحتی
ممنون از رسیدگیتون.
برای مشکل وقت هم با نت گوشیتونم میتونین مطالبو بنویسین مایه اش فقط یه سرچ نرم افزار فارسی ساز مدل گوشیتونه
ااگه هم مدلای بالا ی سامسونگ باشه مثه گوشی من که دیگه خودش داره

سلام
ممنون از نظرت
برچسب چسبوندن روی کیبورد زیاد جالب نیست چون اگر کوچکترین آلودگی داشته باشه خوب نمیچسبه و بعدا نصفش کنده میشخ و میشه مکافات
الانم که مینویسم با گوشی اینور و اونور وسط کارام این کارو میکنم

میثم چهارشنبه 18 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 12:41 ب.ظ

سلام
هنوز هم فیلتر نیستی

یک سوال که برای تحقیق نیاز دارم. governor in council کیه؟ میشه معاون فرماندار کل؟ وظایفش و غیره چیه؟ توی قانون اساسی خیلی مبهم توضیح داده. نمیتونم درک کنم

عنوان سلطنتی و قانونی کابینه هستش

Mohammad.eshghali poor جمعه 7 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 02:32 ب.ظ http://eshghalipor70@gmail.com

سلام رامین جان واقعا خسته نه باشی ممنون داداش از مطالب خوبت

Mohammad.eshghali poor جمعه 7 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 05:00 ب.ظ http://eshghalipor70@gmail.com

هنوز فیلتر نشده رامین جان راستی اگر ملکه کانادا خدایی نکرده فوت کرد چیکار میکنند

اول گریه
بعد شیون
اخرشم ولیعهد تاجگزاری میکنه میشه پادشاه

bi دوشنبه 15 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 09:48 ق.ظ

سلام
من از ایران مطالبتون را میخونم.
در مورد governor in council کمی توضیح بدید و اگه در مورد بانک توسعه کانادا (BDC)و نحوه انتخاب و انتصاب اعضای هیئت مدیره آن اطلاعاتی دارید لطفا از طریق ایمیل برام ارسال کنید .
ممنون بابت مطالب مفیدتون

l دوشنبه 23 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 10:39 ب.ظ

سلام
چرا گفتید جانم فدای ملکه؟
واقعا خدا از این کار یا حتی حرف راضیه؟

ملکه یک سمبل قابل احترامه

v جمعه 26 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 07:59 ب.ظ http://ghj.fgxhfjxf.com

سلام

جسارتا شما رو چه حسابی جانتان را فدای ملکه می کنید؟ صرفا تعارف و اظهار ارادت است ؟
یا اینکه اگر به فرض محال ملکه همینطوری بگه خودتو بکش می کشی؟

اگر ارادت است رو چه حسابی ارادت آخه؟
مگر غیر از هزینه داشتن فایده ی دیگه ای برا این کشور و خصوصا برای بریتانیا داره؟

سلام
اولا اون یک شوخیه
ثانیا ملکه نماد امپراطوری بریتانیا و کاناداست و داشتن ارادت به ایشون به معنی علاقه به شخص ایشون نیست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد