خاطرات یک مقیم کانادا

من در این وبلاگ خاطرات و روزانه های خودم رو از قبل از رفتن به کانادا تا زندگی در کانادا برای شما نقل میکنم .

خاطرات یک مقیم کانادا

من در این وبلاگ خاطرات و روزانه های خودم رو از قبل از رفتن به کانادا تا زندگی در کانادا برای شما نقل میکنم .

نظام درمانی کانادا

سلااااام به دوستان و همراهان عزیز

امروز داشتم فکر میکردم در مورد چی بنویسم، نشستم به کامنت خوندن و پاک کردن و اصلاح کردن و از این کارا تا با کامنت زیر از یه دوست عزیزی مواجه شدم و دیدم بهتره در این باره یه مطلب مفصل بنویسم.

فقط قبل از اون یه نکته ای هست، قدیما دوستان خیلی میگفتن که مطالب من خوب، فصیح، با جزئیات و بی شیله پیله هستش. میخوام ببینم هنوزم ادبیاتم قابل قبوله یا دیگه خیلی از مرحله پرت شدم؟!


"سلام خدمت شما جناب آقای رامین محترم. با اینکه چند روزی بیشتر نیست که سایت شما رو مطالعه می‌کنم، باید بگم هر گونه آگاهی‌ دادن در مورد کانادا و تجربیات خودتون در آنجا به هم میهنان جای قدردانی و سپاسگزاری داره. سوالی که بنده دارم در مورد پزشکی‌ یاا دقیقتر در مورد سرویس دهی‌ در امور پزشکی‌ است. ۱. آیا درست است که آمدن اورژانس به منزل حدود ۱۸۰ دلار هزینه در بر داره؟ ۲- آیا درست است که در بیمارستان و یاا پلی کلینیک در هر صورت تا ۲-۳ ساعت انتظار طبیعی است؟ ۳ - آیا درست است که برای پذیرش پزشک متخصص در هر زمینه‌ای ممکن است که تا ۱-۲ ماه بعد از درخواست در انتظار ماند؟ با اینکه میدونم که شما وقت آزاد بسیار کم دارید، ولی‌ اگر در این موارد آگاهی‌ دارید بسیار سپاسگزار خواهم بود."


حالا میریم سر نظام درمانی کانادا. اول بزارید جواب این دوستمون رو ساده بدم:

١- تو تورنتو که آمبولانس پنجاه تا هشتاد دلار میگیره، اونم راه های زیاده داره که در ادامه میگم.

٢- بله، چیزی که شنیدید صحت داره ولی لازم به توضیحه که خدمتتون عرض میکنم. (عرض، ارش، عرز نمیدونم)

٣- برای ملاقات پزشک متخصص ممکنه نوبتتون طولانی باشه ولی اون هم نیاز به توضیح داره.


اولا پزشک و خدمات پزشکی در کانادا رایگانه جز دارو، عینک و لنز، آمبولانس، عمل زیبایی و ممکنه چیزای دیگم باشه من ندونم ولی کارهای معمولی و بیمارستانی بیشترش با بیمه دولتیه. برای دارو، عینک و لنز و آمبولانس معمولا شما بیمه های خصوصی که اکثرا از طریق کار یا دانشگاه بهتون میدن تا یه سقفی رو پوشش میده. اگرم بیکار و از کار افتاده باشید، بیمه ی بیکاری شما دوباره تا یه جایی توی این خرجها کمکتون میکنه. مثلا بیمه دانشگاه من تا هشتاد درصد هر داروی تجویزی رو برای من تا سقف پنج هزار دلار سالانه پوشش میده. یا تا ٧٥٠ دلار هزینه ی دندونپزشکی رو پرداخت میکنه. در ضمن اینکه معمولا کسی اینجا از کل بیمش استفاده نمیکنه وگرنه بیمه من مثلا تا سیصد دلار پول ماساژ میده. حالا کلا این بیمه سیصد و بیست دلار سالانه برای من آب میخوره.

در ضمن اینکه توی مواردی که شما یه بیماری خاص داشته باشی و مثلا سالی سی چهل هزار دلار هزینه ی دارو یا نگهداریت باشه دولت تا حد خیلی زیادی کمکت میکنه.

تا اونجا که من میدونم شما سه ماه بعد از اینکه وارد انتاریو بشید و ثبت نام کنید تحت پوشش بیمه قرار میگیرید و کارت بیمه همگانی OHIP دریافت میکنید. توی این سه ماه یا باید مریض نشید، یا باید واسه هر ویزیت دکتر عمومی پنجاه دلار بدید یا باید از جیب مبارک یه بیمه ی کامل خصوصی بگیرید پس پیشنهاد من اینه از ایران علاوه بر قرص سردرد و سرماخوردگی و دل درد و اینا، گل گاو زبون و عرق شاتره و عسن قدوس و عنبر نسارا هم بیارید که یا از بیماری جلوگیری کنید یا خودتون خودتون رو درمان کنید. (میدونم غلط زیاد دارم)

گفتم قرص، دوستان از ایران سعی کنید تا میتونید قرصهای معمولی رو بیارید، اینا اینجا داروهای آزاد حساب میشه و تحت بیمه نیست و گرونه، بیارید، توی مرز هم به افسر مرزبانی بگید که یهو بهتون گیر ندند، فوقشم گیر دادن میریزید میره، اینجا این چیزا گرونه!

اینجا چون دکتر رایگانه هرکی تا یکم گلوش درد میگیره پا میشه میره دکتر ( که به نظر من کار خوبیم میکنه) واسه همین صف دکترا شلوغه و شب که دکترا نیستند همین داستان توی اورژانس بیمارستانه، ولیییی، حالا ولیشو گوش کن، اگر کسی با وقت قبلی بره پیش دکتر حالا با یه یک ربع دیر و زود میره دکتر رو میبینه، و اگر کسی با یه وضع وخیم بره اورژانس، بلافاصله میره تو، ولی اگر شما واسه یه چیز کوچیک یا چیزی که حساسیت زمانی نداشته باشه بری اورژانس ممکنه یکم طول بکشه تا بری تو، شاید چهار پنج ساعت ولی برای اینکه منظور من دستتون بیاد مثلا اگر به دکترت زنگ بزنی یا بری اورژانس و بگی قلبم درد میکنه، همون موقع بلافاصله مشکلت رو برسی میکنند، و اگر عمل اورژانسی لازم داشته باشی توی چهل و هشت ساعت بعد عملت میکنند و این مدت رو هم توی بیمارستان میمونی. خلاصش اینکه مدت انتظار توی بیمارستان یا مطب دکتر ممکنه طولانی باشه ولی معقولانس، ممکنه درد بکشی ولی احتمال اینکه در حال انتظار چیزیت بشه خیلی کمه. برای مثال شما اگر با پای شکسته بری اورژانس، بهت یه تخت میدن با مسکّن، ولی یکم طول میکشه تا دکتر ببیندت چون اون اول باید اونی که پاش قطع شده و احتیاج به پیوند داره رو مداوا کنه.

در مورد هزینه ی آمبولانس همونطور که گفتم معمولا تحت پوشش بیمه ی تکمیلی هستش ولی به نظر من برای اینکه مردم واسه مواقعی که خودشون میتونند برن بیمارستان، زنگ نزنند آمبولانس، یه هزینه ای براش معیین کردند وگرنه هزینش برای دولت خیلی بیشتر از اینهاست. اونم تازه میتونی اگر نمیخوای نری باهاش، مثلا اگر واقعا فکر میکنی نیازی به اورژانس نداری و کسی الکی زنگ زده و شما سوار نشی، اونها هزینه ای پای شما نمیگذارند، ولی همینکه آمبولانس میاد، تکنسینها موظفند که وضعیت بیمار رو در محل چک کنند و این نکته ی خوبشه چون توی بعضی از موارد ممکنه فرد متوجه وضعیتش نباشه.

در مورد پزشک متخصص هم شما وقتی میاید اینجا باید یه دکتر عمومی به عنوان پزشک خانوادگیتون انتخاب کنید. این دکتر جان از این به بعد محرم اسرار و اولین منبع برای مراجعست وقتی مشکل پزشکی دارید. حالا اگر شما مشکلی داشته باشید اول میرید پیش پزشک خانوادگیتون، اگر اون تشخیص بده شما رو بصورت عادی یا اورژانسی میفرسته پیش متخصص. در حالت اورژانسی شما در زمان خیلی کوتاهی، مثلا یک روز تا یک هفته، حتی اگر اون تشخیص نده شما احتیاج به نظر متخصص دارید ولی شما اصرار کنید، اون بازم شما رو پیش یه متخصص میفرسته، ولی بصورت معمولی که ممکنه چهار تا شش ماه طول بکشه. آخه عزیز من اگر شما مثلا انحراف توی بینیت داری و بیست سالم هست با این مشکل زندگی کردی، حالا انتظار نداشته باش امروز بری دکتر خانواده، فردا متخصص، پس فردا اتاق عمل، هفته ی دیگم از تو دماغت تریلی هیجده چرخ رد بشه. حالا، وقتی شما بری پیش متخصص، اون به صلاحدید خودش به شما وقت بعدی رو میده، ممکنه یه درمان کوتاه مدت تجویز کنه و بگه یه هفته دیگه بری برای ویزیت و چکاپ دوباره که ببینه چقدر ماثر بوده ، ممکنه همون موقع بگه برو بیمارستان بخواب فردا عملت کنه، ممکن هم هست بگه دارو مصرف کن و سال دیگه بیا تا ببینم بیماریت پیشرفت نکرده باشه. خلاصش اینکه دکتر متخصص وقتی شما رو ببینه بنا به وضعیتت به میزان مناسب خودش بهت وقت میده.

مثلا من برای چشمم یه دکتر متخصص دارم که اولا هر موقع زنگ میزنم یک هفته ای بهم وقت میده، سال به سال هم میرم ویزیت دوره ای، هر سال هم منشیش زنگ میزنه وقتم رو بهم یادآوری میکنه.


دوستان از وقتی کامنتهای قدیم رو خوندم کلی جون گرفتم. موضوع پیشنهاد بدید.

در ضمن من نه کامل بی نقصم، نه اطلاعاتم خیلی دقیقه، ولی میتونم بگم حد اقل هشتاد درصد میتونید به نوشته های من اعتماد کنید، بیست درصد هم خودتون توی اینترنت توی سایتهای رسمی و دولتی تحقیق کنید. در ضمن چون هر روز به دونسته هام اضافه میشه و نظراتم تغییر و تحول پیدا میکنه ممکنه حتی بین مطلبی با مطلب دیگه تفاوت وجود داشته باشه.

دوباره تاکید میکنم منظور و مقصود این وبلاگ فقط دادن اطلاعات پایه ای به خوانندگان و آشنا کردن مهاجرین آینده با حال و هوای جاییه که دارن بهش مهاجرت میکنند وگرنه من دکترای مهاجرت ندارم که بخوام ادعایی داشته باشم.

من در موارد خاصی اطلاعات شخصیم رو به اشتراک نمیزارم تا راحت تر باشم، نه اینکه اعتقاد داشته باشم کار بد یا خلافی کردم و بخوام مخفیانه عمل کنم، ولی نمیخوام توی اجتماع من و وابستگانم معروف یا انگشت نما بشیم.

غلط املایی هم زیاد دارم چون حرف زدنم از نوشتنم خیلی بهتر مونده، ولی ادعایی ندارم، تا زمانی که نوشته هام قابل فهمه و منظورم رو به مخاطبم میرسونم از ایزد پاک سپاسگزارم.


فعلا در پناه خدا


ارادتمند

ر ا م ی ن

نظرات 9 + ارسال نظر
فریار پنج‌شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 12:22 ب.ظ

ممنون از شما خیلی مفید بود

iman جمعه 16 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 12:23 ق.ظ

ادامه بده برادر عالیه

tina جمعه 16 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 06:22 ق.ظ

matalebi ke neveshtid doroste ta zamani ke kar nadashte bashed. vaghti sare kar mired baste be dar amadetoon sali ye mablaghi babate health care dar tax mipardazid, baraye man $900 va baraye hamsaram ham hamin meghdare. dar zemn man yeki az arzan tarin bime haye darmani ro daram ke dar sal $2500 (kam o bish) midam. har sal nafari $90 aval ro nemide, va bishtare daroo ha ham hamoon 80% I hast ke farmoodid. be alave inke bazi daroo ha faghat ta saghfe moshakhasi dar tool e more mariz pardakht mishan.

in ro neveshtam ke otevajeh bashed vaghti sare kar mired babate hamin health care majani dar sal nazdike $4500 mipardazid hata agar estefade nakonid.

ایمان جمعه 16 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 08:24 ب.ظ

سلام رامین عزیز در مورد سوال اولت که آیا نوشته هات خوب و قابل فهم و ... باید بگم دقیقا . ازت ممنونم و از خواندن نوشته هات لذت میبرم .خوبه ادامه بده .
راستی من دوست دارم در مورد زبان بیشتر بدونم حتی اگرم جند پست رو به این موضوع اختصاص بدی بازم جذاب خواهد بود چون فکر می کنم که یکی از پارامتر های بسیار تاثیر گذار هست درسته ؟
خود شما برای زبان چی خوندی؟ چه کلاس هایی رفتی؟ چه منابعی استفاده کردی و احتمالا استفاده میکنی؟ چقدر یاد داری و فکر میکنی که چقدر روی این موضوع باید زمان گذاشته بشه ؟ و هر چیزی که فکر میکنی برای اینکه یک مهاجر باید بدونه بگو لطفا . پیشاپش ممنونم.

چشم
یه پست در موردش مینویسم

یه زن شنبه 17 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 05:48 ب.ظ

مرسییییییییییییییی اطلاعاتت خیلی عالی بود
من چند تا سوال دارم ممنون میشم راهنماییم کنید
اول اینکه شرایط تلفن و اینترنت چه جوریه؟مثلا من اگه بخوام اونجا توی خونه م اینترنت داشته باشم چقدر باید هزینه کنم ؟و در مورد موبایل و سیم کارت و هزینه ی تماس با ایران تقریبا چقدر میشه؟هزینه های به روز منظورمه...نسبت به چند سال پیش تغییر کرده؟
دیگه اینکه قیمت بنزین اونجا تغییر داره؟من شنیدم در فصل سرما افزایش زیادی داره!درسته؟یا همون یک دلار و نیمه؟
و در آخر اینکه خونه هایی که دانشگاه به متاهلین میده معمولا شرایطش چیه؟(میدونم دانشگاه با دانشگاه فرق داره ولی به طور کلی میخوام یه چیزی دستم بیاد)مثلا تقریبا چند درصد اجاره باید پرداخت کرد و معمولش چیه؟
ممنونم از وقتی که میذاری و ممنون بخاطر معرفی اون سایت ها

سلام
جوابتون رو بصورت پست دادم

علی جمعه 6 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 01:55 ب.ظ

سلام ممنون از وبلاگ عالی و زحمتی که برای اطلاع رسانی میکشی
در ارتباط با بیماران خاص وضع توزیع دارو به چه صورته؟ بازهم هزینش به عهده ی فرد هست؟
من دوستی دارم که MS داره و تحت فرآیندی در حال رفتن به کانادا و گرفتن دراقامت دائم هست، یعنی بهتر بگم میتونه این کارو بکنه و الان مشکلش ابهام داشتن در سیستم توزیع و تهیه و هزینه ی داروهاش هست
آیا شما اطلاعی داری در این زمینه؟
ممنون میشم کمک کنی، خیلی دوست دارم بتونم کمک کنم
پیشاپیش خیلی خیلی ممنونم.

خبر ندارم
در اینترنت به انگلیسی در موردش جستجو کنید

محمدصالح شنبه 18 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 12:25 ب.ظ

سلام مستر رامین خوب هستید؟ مطالباتون فوق العاده مفید بود(هرچن همه رو نتونستم بخونم)
ی سوال داشتم درمورد رشته شنوایی شناسی دیدم رتبه بیستو هفتم رو تو کانادا داشت حالا اینا به کنار بی زحمت میتونید بفهمید ک وضعیتش چطوره؟ آخه تو ایران هیچ جایگاهی نداره و همه کارارو ایی ان تی انجام میده ولی شنیدم اودیولوژی تو کانادا خوبه
آخه من میخوام شانسمو برا مهاجرت از طریق اکسپرس انتری اقدام کنم ولی موندم ک هدفم بلندپروازی یا شدنی؟!

بنده اطلاعی ندارم

مهرداد چهارشنبه 25 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 09:51 ق.ظ

سلام برای مریض های دیابتی دولت بیمه کامل میکنن و در امریکا هیچ کمکی دولت نمیکند ممنون اگر اطلاع دارید بگین .

دقیقا نمیدونم.
بیمه کامل وجود نداره.
جز اینکه به دلایلی بیمه تکمیلی دولتی شامل حالتون بشه، هزینه دارو با خودتون هستش.
در ضمن ممکنه در صورت داشتن بیماریهای طولانی مدت در تست سلامت مهاجرت رو قبول نشید.

وحید دوشنبه 20 شهریور‌ماه سال 1396 ساعت 03:01 ب.ظ

همه چی عالیه رامین جان
شما اعتماد به نفستو از دست نده و با همین فرمون برو جلو داداش

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد